رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم شعبان 

 بسم الله الرحمن الرحيم 
(بارت¹⁴)
عز: ف اي 
موده: رحاب ف مصيبة يا عز
بيري: ف اي فاهمني 
موده: لازم اسافر دلوقتي هم اخدوا اول قطار و مشيوا
عز: طيب اهدي عايز افهم ف اي 
موده: رحاب عندها مشاكل مع اهل جوزها الله يرحمه و دلوقتي عايزين ياخدوا لين منها انا لازم اسافر 
عز: طيب اهدي هناخد العربية و نسافر 
موده: طيب يلا بسرعة احنا لحد ما نوصل هيكون بكرة 
عز: تمام شباب انا هسافر حد يقول ل ماما 
ماهر: لا اصبر هتروحوا لوحدك انا جاي معكم 
غيث: و انا كمان يلا 
موده: بلاش تتعبوا نفسكم 
غيث: ولا تعب ولا حاجة يلا بينا بس 
بيري: انا هيجي معكم 
غيث: تروحي فين انتي 
بيري: مش هسيب موده 
موده: يا بيري 
بيري: مش عايزة كلام هيجي معكم يلا بسرعة 
عز: يلا و يخرجوا كلهم 
****
ف فصل جاد 
يوسف: جدعان هم راحوا فين كلهم الحصة اللي فاتت كان المفروض مستر عز و الحصة دي موده 
جاد: مش عارف انا قلقان 
مروان: اهد يا بني يمكن ف اجتماع ولا حاجة 
جاد: لا مفيش حاجة انهاردة 
يوسف: طيب هروح اشوفهم 
جاد: تمام و يخرج 
سليم: ازيكم يا شباب 
الكل: الحمدلله 
سليم: مين عليكم دلوقتي 
تيا: ميس موده 
سليم: طيب هي فين الحصة قربت تخلص ولا طلعت تجيب حاجة 
جاد: لا يا جدو هي  مش موجودة اساسا من بداية الحصة 
سليم: نعم راحوا فين 
يوسف: مش موجودين ف غرفة المدرسين 
جاد: طيب انا هكلمهم 
سليم: خد موبايلي كلم اي حد 
جاد: لا معايا موبايلي 
سليم: نعم 
جاد: احم 
سليم: نشوف حوار الموبايل ده بعدين 
جاد: حاضر و يكلم عز 
جاد: الو يا عز أنتوا فين 
عز: احنا مسافرين بلد موده 
جاد: اي ده ليه
عز: ف مصيبة هناك و مسافرين دلوقتي 
جاد: طيب أنتوا فين 
عز: ف البيت و هنمشي دلوقتي 
جاد: تمام و يقفل
سليم: فين 
جاد: ف البيت بس مسافرين البلد عند اهل موده 
سليم: نعم لسه
جاد: بيقول ف مصيبة هناك و هم ف البيت عندنا بيجهزوا عشان يسافروا علي طول 
سليم: مصيبة ربنا يستر رحاب و يارا بنات عم موده هم اللي ف البلد انا لازم اسافر دلوقتي 
جاد: هتروح فين يا جدو 
سليم: روح شوف ابوك فين خليه يجي بسرعة لازم اروح اقف جنبهم و كلم اخوك قالوا يصبر انا جاي معهم 
جاد: حاضر يا جدو و يخرج 
سليم: اقعدوا يا ولاد ثواني و هيكون ف مدرس عندكم و يخرج 
سليم: ربنا يستر يارب 
****
 ف فيلا سليم 
سهام: طيب هتروحوا دلوقتي 
عز: اه يا ماما ما انتي شايفة موده قاعدة ازاي 
سهام: طيب اصبر جدك قال اصبروا هيجوا معكم 
عز باستغراب: ده بجد
سهام: اه والله اصبروا 
عز: تمام هي موده فين صح 
سهام: ف اوضتها 
عز: طيب انا رايح عندها 
سهام: تمام اكون حضرت الغدا لازم تأكلوا قبل ما تمشوا 
عز: تمام يا ماما و يخرج 
****
عند موده كانت قاعده معها بيري 
بيري: ما لازم تأكلي يا موده عشان ده طريق سفر 
موده: انا عايزة اسافر دلوقتي
بيري: حاضر هنسافر كلنا دلوقتي جدو بس يجي 
موده: جدو هيجي 











بيري: اه خالتو سهام قالتلي كده بس لازم تنزلي تأكلي 
موده: مش قادرة و الباب يخبط 
بيري: ادخل. يدخل عز
عز: يلا يا بنات عشان الغدا 
موده: مش عايزة 
بيري: مش هينفع يا موده 
عز: انزلي انتي يا بيري و احنا هنجي وراكي انتي جاهزة صح 
بيري: اه خلصت بعد إذنكم و تخرج و عز يروح يقعد قدامها
عز: ممكن ننزل ناكل عشان طريق السفر 
موده بدموع: مش عايزة
عز: طيب ممكن تهدي 
موده: انت متعرفيش اهل جوزها عاملين ازاي انا خايفة عليها أوي لحد ما احنا نوصل او حاتم يوصل ممكن يحصل حاجة 
عز: هم مالهم يعني 
موده: دول اكبر عائلة ف البلد صعبين أوي أوي انا خايفة أوي 
عز يمسك ايديها: متخافيش هنسافر دلوقتي و بإذن الله خير 
موده: احنا مش قد العائلة دي 
عز: بس انا قدهم ممكن تبطلي عياط بقي 
موده: قدهم ازاي يعني 
عز: هتشوفي يا ستي و يطلع موبايله و يكلم غيث اللي راح بيته يغير البدلة و يرجع تاني 
غيث: يا سيدي جاي أهو 
عز: غيث إسمعني كويس 
غيث: خير 
عز: هات الحرس  معك و انت جاي 
غيث: هي كبيرة أوي كده 
عز: شكلها كده عايزين حد يكون معنا 
غيث: خلاص تمام هقولهم يجهزوا بالعربيات متخفيش 
عز: تمام و يقفل أهو يا ستي هنسافر معنا جيش 
موده: أنتوا عندكم حرس 
عز: اه طبعا بس بيطلعوا  ف وقت الجد بطلي عياط بقي
موده: شكرا 
عز باسها ايديها: مفيش شكر بينا يلا بقي عشان ناكل 
موده: تمام ثواني هعدل الخمار 
عز: تمام يلا 
*****
 عند بيري ف اوضتها
اسماء: انتي مجنونة 
بيري: ليه بس 
اسماء: عايزة تسافري معها ليه
بيري: مش بنت عمتي و لازم اقف جنبها 
اسماء: بنت عمتك احسن منك قدرت تأخد عز انما انتي هبلة ضيعتي منك ماهر نفسي اعرف ازاي جدك يرفض ماهر نفسي 
بيري: اسألي جدو بقي انا نازلة سلام و تمشي 
اسماء: البت دي عبيطة و عايزة تضيع مننا كل حاجة ماشي انا هتصرف 
****
بعد الغدا الكل كان جاهز 
سهام: كنت عايزة اجي معكم يا موده بس نورسين و سند مش هينفع اسيبهم لوحدهم 
موده: لا يا خالتو خليكي معهم انا الكل معايا أهو 
سليم: يلا يا ولاد و يخرجوا كلهم و كان موجود قدام الفيلا ٦ عربيات حرس و سليم يبص ل عز 
عز: احم انا قولتلهم يجوا عشان يسافروا معنا 
سليم: تمام كده احسن يلا 
الكل: يلا ماهر و سليم و كاظم ف عربية و عز و موده و بيري و غيث ف عربية
****
ف عربية ماهر 
سليم: انا عايز افهم بقي في اي 
ماهر: حضرتك عارف رحاب 
سليم: اه 
ماهر: رحاب كانت متجوزة بس جوزها مات و من ساعة ما مات اهل جوزها مش ساكتين و جاين دلوقتي عايزين ياخدوا لين بنتها و موده بتقول دول اكبر عائلة ف البلد عندهم ف عشان كده عز كلم الحرس يجوا متزعليش يا جدو منه 
سليم: مش زعلان يا حبيبي هو صح انا بس مش بحب امشي ب الحرس و عز اتصرف صح بس ربنا يستر و نوصل بسرعة كاظم: خير بإذن الله يا بابا
 ***
ف عربية حاتم 
عز: الو يا عمي 
صابر: ازيك يا عز 
عز: الحمدلله 
صابر: موده عاملة اي 
عز: كويسة الحمدلله 
صابر: خلي بالك منها احنا هنروح نشوف حل المشكلة دي و نجي خليها وسطكم تمام 
عز: احم عمي احنا ف الطريق احنا مسافرين البلد 
صابر: نعم ليه بس 
عز: موده مش عايزة تقعد و انا اكيد مش هسيبها 
صابر: تمام يا بني ربنا يسترها
عز: يارب و يقفل 
صابر: موده و عز جاين ورانا 
حاتم: ليه بس
صابر: ما انت عارف موده مش هتسكت 
حاتم: اه جاين لوحدهم 
صابر: اه مين هيجي معهم يعني 
حاتم: تمام يا جدعان لو كنا صبرنا شوية كنت جابت مصطفي و كام ضباط معايا أنتوا عارفين العائلة دي 
صابر: احنا رايحين نحرب يا بني هنتفق بهدوء 
حاتم: علي العموم انا سلاحي معايا 
هيام: انت مجنون 
حاتم: متخافيش يا امي دي ل الامان بس 
*****









ف الفجر ف البلد عند رحاب قاعدة بتعيط و حاضنة لين اللي نامت 
يارا: متخافيش يا حبيبتي هتفضل معكي 
رحاب: انتي مش سمعتي هم قالوا اي جاين بكرة ياخدوا لين
يارا: مش عمو و عمتو جاين بإذن الله خير 
رحاب: دول محدش يقدر عليهم حسب الله و نعمة الوكيل 
يارا: تعالي نقوم نصلي الفجر 
رحاب: يلا و الباب يخبط 
يارا: ده اكيد الجماعة هروح افتح و تروح 
صابر: السلام عليكم و يدخلوا كلهم
يارا: وعليكم السلام 
هيام: عاملين اي يا بنات و فين حسناء 
رحاب: بتصلي يا عمتو 
حاتم: انتي كويسة يا حبيبتي 
رحاب: الحمدلله بنتي يا حاتم 
حاتم: هتفضل معكي صدقني 
رحاب: جاين بكرة 
صابر: متخافيش يا بنتي خير بإذن الله
حسناء: حمدلله علي السلامة 
هيام: عاملة اي يا حبيبتي 
حسناء: الحمدلله بخير
صابر: طيب انا هروح ارتاح عندي شوية 
حسناء: ليه ما تخليك هنا 
صابر: تسلمي مش البيت نضيف 
حسناء: اه زي الفل 
صابر: طيب تمام يلا يا حاتم هنام هناك و نجي هنا كمان ساعتين البيت جنب البيت بظبط
حاتم: تمام يا خالي و يمشوا 
حسناء: تعالي ادخلي يا هيام نامي جوا شوية 
هيام: هصلي الاول 
حسناء: تمام يا حبيبتي 
****
ف صباح اليوم عند رحاب كانوا كلهم بيفطروا 
حاتم: ممكن تأكلي 
رحاب: مش عايزة 
هيام: يا بنتي مش هينفع كده اي يا جماعة كننا قاعدين ف جنازة محدش هياخد بنتك منك متخافيش
رحاب: يارب يا عمتو
لين: هي فين موده 
حاتم: جاية ورانا يا حبيبتي 
لين: بجد 
حاتم: اه و الباب يخبط 
حاتم: شكلهم واصلوا 
صابر: رحاب خدي بنتك و ادخلي جوا تمام 
رحاب: حاضر و تدخل هي و يارا و لين و حاتم يروح يفتح و كان أهل جوزها رحاب 
 جد لين: السلام عليكم
صابر: وعليكم السلام اتفضلوا يا جماعة اتفضلوا ف المندرة 
جد لين: اهلا يا صابر 
 صابر: اهلا بك يا حاج شاي يا ام حاتم 
عم لين: لا مش عايزين حاجة احنا جاين ناخد لين و نمشي علي طول 
صابر: طيب صل علي النبي بس اعمل شاي يا ام حاتم 
جد لين: ما قولنا مش عايزين حاجة 
حاتم: احسن 
عم لين: نعم 
حاتم: ندخل ف الموضوع عايزين اي 
عم لين: هناخد لين و نمشي 
حاتم: ده متسحيل 
عم لين: ف خيالك هناخدها يعني هناخدها عايزنها تقعد معكم ليه 
حاتم: قاعدة مع امها 
صابر: يا حاج انت توافق اني حد من أهل اجواز بناتك ياخد عيالها كده 
جد لين: بناتي متجوزين ناس محترمين 
صابر: انت ف بيتنا يا حاج 
جد لين: هتعمل اي يعني 
عم لين: هاتوا البت خلينا نمشي 
حاتم: مستحيل تاخدها فاهم 
عم لين: لا يا جماعة و يدخل شباب كتير من حرس جد لين 
عم لين: اي رايك بقي هات البت
رحاب خرجت: انتوا عايزين اي متسحيل تاخدوا بنتي 
حاتم: ادخلي جوا يا رحاب 
رحاب: اصبر يا حاتم لو سمحت عايز اي يا عمي انت للدرجة مش قادر تنسا اني اخدني أنا و ساب بنت اخوك اخدني أنا و كسر كلامك مش هتاخد بنتي مني نهائي و انسوا ده 
عم لين: فين لين يا مرات اخوي عايزين نمشي 
رحاب: مرات اخوك انت خليتها فيها مرات اخوك ما جاي عايز تاخد بنته انسا و تطلع لين تجري 
يارا: لين تعالي 
لين: ماما موده جاية امت 
حاتم: خدي بنتك و ادخلي جوا 
رحاب: حاضر 
عم لين: استني عندك و ياخد لين منها غضب 
رحاب: انت مجنون هات البنت 
حاتم: هات لين بلاش نفزعها 
عم لين: انسي يلا يا ابوي 
جد لين: يلا يا ولدي 
صابر: اي ده حاج انتوا ف بيتنا عيب كده 
حاتم يحاول ياخد منه لين 
عم لين: امسكه و الحرس يمسك حاتم و صابر و حاتم يحاول يضربهم بس هم كتير اوي 









الستات يجروا وراهم و كانوا يعيطوا 
رحاب بعياط: يا عمي لا 
حسناء: هات البت يا حاج مش هينفع كده 
هيام: احنا اهل يا حاج عيب كده
عم لين: يلا يا ابوي سيبك منهم 
رحاب: بالله هات بنتي و نفي الوقت اللي هم خارجين منه من بوابة البيت كانت عربيات كتير بتقف قدام  الباب الكل بص باستغراب و تنزل موده بسرعة 
موده: لين و الباقي ينزل بسرعة 
عم لين: هات الحرس اللي جوا بسرعة 
عز: هات البنت 
عم لين: انت مين 
عز: اخلص 
ماهر: هاتها 
جد لين: مين دول كمان 
عز: هات البنت بدل ما اقسم بالله 
عم لين: هتعمل اي 
عز: اه هعمل اي و يضربه و ماهر ياخد لين 
ماهر: خدي يا رحاب و ادخلوا جوا بسرعة  
رحاب: حاضر و تاخد لين و الستات تقف عند الباب 
سليم: بس مش عايز اسمع صوت ابعدوا عن بعض 
شباب بعدوا عن اللي بيضربهم اللي هم اعمام لين 
جد لين: مين انتوا 
سليم: أنا سليم السيد 
جد لين: سليم السيد صاحب المدراس الكبيرة اللي ف القاهرة 
سليم: بظبط مش عيب يا حاج تدخل تاخد لين بنتنا 
جد لين: بنتكم من فين دي بنتنا احنا 
سليم: طيب نقعد نتكلم بهدوء 
عم لين¹: أنا مش هسيب ولاد ...
عز: بس يا بني هكمل عليك 
عم لين²:جاين يضربونا ف بلدنا و عاملين فيها محترمين و ولاد ناس 
كاظم: لا و انتوا اللي محترمين ازاي تدخلوا بيوت الناس كده 
عم لين²: تعرفهم من فين ولا الهانم تكون لما راحت مصر مشيت علي حل شعرها و عرفت شباب 
رحاب: اخرس 
ماهر: لا بقي ده انت حيوان و يضربه 
سليم: ماهر أبعد عنه
ماهر: حاضر اقسم بالله لو جبت سيرتها تاني مش هيحصل كويس 
سليم: فين صابر و حاتم 
رحاب بدموع: الحرس مسكنهم جوا و حاتم يخرج بعد ما الحرس مشوا  عشان يشوف ف اي برة
حاتم راح عند عم لين 
حاتم: اقسم بالله ما هسيبك و يروح يضرب عم لين¹ 
موده: بابا انت كويس 
صابر: اه يا حبيبتي 
سليم: انت كويس يا صابر حد عاملك حاجة 
صابر: لا يا حاج 
كاظم :طيب خلاص يا حاتم سيب الواد ده 
غيث: خلاص يا حاتم كفاية و يبعده 
حاتم: مش هسيبك و الله مش هسيبك اللي عامل فيها راجل و اخد البنت و يجري
سليم: بس بقي صابر يلا ندخل جوا نتكلم 
عم لين: مفيش كلام بينا هاتوا البت بدل ما تبق دم هنا 
غيث: يا بني اسكت انت قادر 
عز: بس هو ف الحالتين احنا هناخد لين هنتكلم مش هنتكلم هناخدها انسا انك تاخدها و احنا بقي يا سيدي أهلهم أنا خطيب موده و ابن عمتها و كلنا أهل ف بعض 
عم لين: موده اتخطب لك 
عز: اه 
عم لين: والله يا عم صابر كمان لا لا بقي انتوا كبرتوا الموضوع اوي أنا قولتلك قبل كده اني عايز موده 
صابر: أنا عمري ما وافقت عليك 
عم لين: بس هي وقفت تكلمني قبل كده و كنا متفقين نتجوز 
موده بصدمة: كداب و الله كداب 
عم لين: كداب ولا انت اللي عايزة تدري علي فضحيتك يا عسل 
عز: فضحيتها و كان رايح يضربه و يمسكه غيث 
عز: سيبنا يا غيث شوف بيتكلم علي مراتي ازاي 
حاتم: سيب الطلعة دي عليا يا عز انت بتتكلم علي اختي أنا كده و يضربه 
ماهر: بس يا حاتم 








سليم: انت يا بني احترام نفسك أنا بنت بنتي اشرف منك 
عم لين: مش مصدقني هاتوا اي حد من البلد هيقول أننا واقفين من بعض حتي اسالها 
صابر: بس يا حيوان أنا واثق ف بنتي مستحيل تعمل كده 
عم لين: طيب هات اي حد من البلد 
موده: أنا مش عملت حاجة يا بابا انت عارفني 
صابر: عارف يا بنتي 
عم لين: طيب تمام و يطلع موبايله بص كنت واقفة معايا بص يا محترم علي خطبيتك بص يا عم صابر علي بنتك المحترم و بص يا باشا علي حفيدتك بصوا يا اهل البلد بصوا المحترمة بتاعتكم كانت بتقف معايا و وعدتني أننا هتجوز و راجعة دلوقتي مخطوبة 
موده: كداب كداب 
عم لين: الصور الصور كمان كدابة اي يا عم صابر 
موده: بابا والله مكنيش بينا حاجة عز صدقني و الله أنا مش وعدته بحاجة ،عز بصلها بصدمة 
موده: صدقني و الله لا 
صابر يضرب عم لين بقلم 
عم لين: بتضربني أنا بدل ما تضرب بنتك 
صابر: أنا بنتي اشرف منك انا واثق فيها متسحيل تعمل كده
عز: و انا واثق ف مراتي و انت يا عسل لو لحظت ف الصور أنها واقفة غصب معك أو بنتخانق معك موده الواد ده حاول قبل كده يوقفك 
موده: كتير يا عز و انا كنت اسيبه و امشي و مرة حاول يمسك ايدي و انا ضربته بالقلم و كان معايا رحاب و يارا 
رحاب: اه و ساعتها كان معه حرس ف ف البيه اخد عربيته و مشي علي طول 
موده: اه أنا مش كدابة يا عز والله مش عملت كده
عز: مصدقك يا حبيبتي نادر 
نادر: نعم يا باشا 
عز: ف ضيف هيكون عندنا يومين كده 
عم لين: اي الحقيني يا ابوي 
موده: عز اصبر 
عز: ف اي  ،موده تروح عند عم لين 
موده: يعني مش كفاية جاية تاخد لين مننا لا بتتكلم ف شرفي يا حيوان يا عديم الشرف و تقلع الجزمة و تنزل بيها عليه 
عز: موده موده و ياخدها 
موده: سيبني يا عز أنا مش هسيبك يا حيوان أنا موده اللي كل البلد بتحلف ف أخلاقي انت جاي تقول عليا أنا الكلام ده 
صابر: موده ادخلي جوا انتي و البنات يلا 
موده: حاضر و يدخلوا كلهم 
صابر: ممكن نتكلم جوا 
جد لين: خليه يخرج ابني الاول 
عز: لا هيفضل معنا شوية 
صابر: اتفضلوا و انا هخليه يخرج دلوقتي 
سليم: هندخل نتكلم بهدوء 
صابر: تمام يا حاج اتفضل و يدخلوا كلهم و اول ما داخلوا غيث انفجر من الضحك 
غيث: اه مش قادر
عز: اي الفليم اللي احنا فيه ده 
غيث: موده جابت حقها ف نفس الوقت 
عز: جدعة ده اللي اكون فخور أنها مراتي 
حاتم: انت صدقت يا عز الكلام ده ف الاول 
عز: اكيد لا أنا مستحيل اصدق حاجة زي كده علي موده 
ماهر: جدع يلا ندخل نشوفوا دول عايزين اي 
غيث: أنا عايز انام
حاتم: و انا والله 
عز: يلا بس نخلص عشان نمشي و يدخلوا هم كمان 
****
موده: أنا يقول عليا كده ماشي ماشي
هيام بضحك: خلاص يا موده ما انتي جبتي حقك 
موده: أنا يخلي صوتي يكون عالي كده ف الشارع يارب سامحني أنا مش قصدي أنا بدافع علي شرفي
بيري: اهدي يا موده اهدي 
موده: خلاص يا جماعة أنا كويسة 
حاتم: رحاب تعالي 
رحاب: ليه
حاتم: عايزنك جوا بس سيبي لين هنا 
رحاب: حاضر لين روحي ل تيتة 
لين: لا لا 
رحاب: متخافيش محدش هياخدك تاني روحي ل موده متخافيش 
لين بعياط: لا يا ماما 
حاتم: لين يا حبيبتي احنا عايزين ماما و انتي لازم تفضلي هنا تمام










لين: محدش هياخدها 
حاتم؛ اكيد لا و باسها رأسها روحي ل تيتة
لين: حاضر و تروح عند حسناء اللي حضنتها و باست رأسها 
حاتم: موده اقسم بالله لو شوفتك جوا هضربك بجد اي صوت تسمعه ملكيش دعوة تمام 
موده: انت بتكلمني كده ليه 
حاتم: صوتك الناس برة
موده: كلمني كويس و بلاش الطريقة دي معايا 
هيام: بس انتوا الاتنين
موده: مش شايفة طريقته 
حاتم: يلا يا رحاب عشان مضربهيش ف ام اليوم ده و يمشي
موده بصت عليه باستغراب 
هيام: معلش يا موده حقك عليا هو متعصب شوية و خايف عليكم 
موده: مش يكلمني كده برضو 
حسناء: خلاص يا موده ما انتي عارفة حاتم لما يكون متعصب و هو اخوكي و خايف عليكي 
موده: تمام 
****
عند الشباب كلهم قاعدين 
سليم: بص يا حاج العيب عليكم انكم تاخدوا لين من امها كده 
جد لين: ما هي مش عايزها تسيبها لينا 
سليم: ف ام بتسيب عيالها 
جد لين: دي بنت ابني و هم حياتهم غير حياتنا هم مش تربية بلد نهائي 
سليم: مش فاهم قصدك 
صابر: قصده يا حاج أنه يجوز البنت لما تكون صغيرة و مش بتكمل تعليم و احنا خلينا بناتنا تكمل تعليم و تشتغل كمان و تختار جوزها كمان 
سليم: ما ده حقها 
جد لين: حقها اي عايزين تبوظوا البنات كفاية بنتكم واقفة ترد علي ابني و صوتها عالي 
عز: ابنك اللي مش محترم و انا مراتي محدش يجيب سيرتها علي لسانه و اقسم بالله لو سمعت حد فيكم بيقول كلمة عليها مش يحصل طيب
صابر: بص يا حاج أنا استحملت منك كتير بس لما سيرة بنت من بناتي ف اتفضل من هنا و مش هتاخد لين و اللي انت عايزه اعمله 
عم لين²: شايف يا ابوي أنا قولتك نروح القسم 
حاتم: روح روح يا حبيبي القسم بس قولهم أنها تبع الرائد حاتم
سليم: طيب نحلها بهدوء من غير بوليس ولا اي حاجة 
جد لين: تمام عندنا شرط عشان لين تفضل مع امها 
صابر: اي 
جد لين: تتجوز ابني الكبير 
رحاب: نعم 
جد لين: ده شرطنا 
صابر: حاج
جد لين: نعم 
صابر: شايف الباب ده 
جد لين باستغراب: اه 
صابر: تاخد الشوية اللي معك دول و تخرج من هنا  و مش عايز اشوف وشك هنا تاني و محدش ياخد لين مننا فاهم ولا لا
عم لين ²: انت ازاي تكلم الكبير بتاعنا كده 
صابر: كبير عليك أنا محدش كبير عليا 
حاتم: يلا من هنا 
جد لين: أنا موافق علي الكلام ده يا سليم باشا أنا كبرت و رجعت عشان خاطرك  
سليم: والله هو بيتهم براحتهم بقي 
جد لين: تمام لينا كلام كتير بعد كده يلا يا ولاد و يمشي 
عز: سكة السلامة يا حاج 
غيث: اي الناس دي 
رحاب: تعبتكم معايا يا شباب شكرا يا حاج انك جيت 
سليم: انتي زي احفادي يا رحاب 
صابر: ربنا يبارك فيك يا حاج 
عز: بس احنا دلوقتي لازم نشوف حل رحاب و لين مينفعش يفضلوا هنا كتير و يجي ولد جري
:رحاب رحاب انتي كويسة
رحاب: موسي اهد يا حبيبي 
موسي: بيقولوا اني الحاج و كان عامل دوشة أنا قولتلك مش اروح المدرسة و افضل معكي 
رحاب: اهد أنا كويسة الحمدلله 
موسي: الحمدلله 
صابر: يعني يا استاذ موسي مش تسلم عليا 
موسي: معلش يا بابا كنت قلقان علي رحاب 
صابر: هي كويسة يا حبيبي 
موسي: فين موده جات معكم 
حاتم: اه جوا
موسي: أنا هدخل اشوفها و يجري 
حاتم: يا بني تعال سلم علي الناس اللي قاعد الاول 
موسي: اه اسف ازيكم 
صابر: ده موسي زي ابني بظبط ابن بنت خالي الله يرحمها 
سليم: ازيك يا بني 
موسي: الحمدلله 
عز: كنت رايح بقي تسلم علي مراتي ليه 
حاتم: ده عز خطيب موده 
موسي: اه ازيك 
عز: الحمدلله 










صابر: طيب تعالوا ندخل جوا يا جماعة و نتكلم براحتنا 
سليم: تمام و يدخلوا كلهم 
موده: مشيوا 
حاتم: اه و احنا جاين هنا نتكلم 
صابر: اعملي شاي يا ام حاتم 
هيام: حاضر من عيوني 
موسي: موده 
موده بابتسامة: موسي عامل اي 
موسي: الحمدلله و انتي 
موده: الحمدلله كنت فين و ازاي تسيبهم لوحدهم كده 
موسي: ما رحاب قالتلي روح المدرسة و ملكش دعوه لما تجي هم هيجوا مش عارف انهم هيجوا بدري 
موده: تمام يا سيدي 
عز: دلوقتي عايزين نفكر في حل عشان تمشوا من هنا 
موسي: تمشوا فين 
حاتم: لازم يسيبوا البلد و يمشوا 
موسي: طيب و انا 
صابر: اكيد هتجي معنا مش هسيبك يعني 
سليم: خلاص تسيبوا البلد و تجوا القاهرة و تكونوا وسطنا 
حسناء: هسيب بيتي و هروح فين 
حاتم: بيتنا هو بيتك يا خالتي 
رحاب: طيب ما هم واقفين و اكيد هيعرفوا أننا ماشين 
ماهر: اه ممكن نخرج بليل
موده: هيكون واقفين برضو 
يارا: يا جماعة المدرسة أنا و موسي ٣ ثانوي و المدرسة بتاعتنا هنا يعني مش هينفع نمشي 
موسي: بظبط 
سليم: دي حلها عندي 
صابر: اي 
سليم: يجوا المدرسة عندي 
رحاب: احم بس مدرسة حضرتك غالية علينا 
سليم: أنا طلبت منك فلوس 
رحاب: مش فاهمة حضرتك هيدخلوا ب بلاش 
سليم: لا بس انا اتمني يارا و موسي يكونوا عندي ف المدرسة 
صابر: ليه 
سليم: يعني ماشاء الله بنت مختمرة و محترمة و موسي ظاهر عليه الاخلاق كيف أنهم تربيتك يا صابر هيغيروا المدرسة كتير بجد و يا سيدي هم هيفضلوا فترة صغيرة اخد فلوس ليه و احنا اهل يا صابر 
صابر: بس برضو 
سليم: بص يا صابر أنا مش هاخد فلوس عشان موده اكيد مش هتاخد فلوس من أهلها صح 
موده: هو صح بس انا مالي 
سليم: انتي لكي جزء ف المدرسة يا موده 
موده: أنا ازاي 
سليم: مش حفيدتي كنت كل سنة بحطلك نصيبك ف البنك يعني دلوقتي اللهم بارك معاكي فلوس كتير و ده حقك يا بنتي و عيال عمك هياخد المدرسة اللي هي بتاعتك اي بقي 
صابر: خلاص يا حاج تمام 
سليم: و انا عرفت اني رحاب معلمة هنا كمان عايزها ف المدرسة عندي 
رحاب: لا كده كتير 
سليم: و لا كتير ولا حاجة 
صابر: ربنا يحفظك يا حاج 
سليم: احنا نقوم نمشي بقي 
صابر: تمشوا اي انتوا هتقعدوا هنا و بكرة نمشي كلنا انتوا جاين من طريق سفر و تعب اكيد نقعد انهاردة و نمشي بكرة بليل كده باذن الله 
سليم: بس 
صابر: مش هينفع يا حاج لازم تقعدوا معنا حتي يوم راحة بس و هنقعد ف البيت عندي و البنات تقعد هنا براحتها 
سليم: خلاص تمام 
صابر: هيام حسناء حضروا الغدا و تعال يا حاج البيت عندي تغير و تريح براحتك لحد م الغدا يجهز اتفضلو يا شباب معنا هناك و كلهم يقوموا و يمشوا ماعدا موسي 
موده: انت ازاي يا واد انت مش تجي كتب كتابي 
موسي: مش قولتلك كان عندي شغل 
موده: تمام يا استاذ موسي يلا يروح افرش المندرة عشان الجماعة ياكلوا فيها 
موسي: حاضر و يمشي 
رحاب: تعالي يا بيري اطلعك حاجة من عندي تلبسها 
بيري: تمام 
رحاب: بصي هجيبلك عباية بيتي تلبسها عشان لو عايزة تخرج قدام الباب أو حد من الشباب يجي 
بيري: تمام تسلمي بجد 
موده: أنا هروح البيت عندنا اجيب عباية و اجي 
يارا: الشباب هناك 
موده: هروح من الباب بتاعكم علي اوضتي علي طول متخافيش اكيد بابا دخلهم اوض الضيوف و المندرة
بيري: أنا عايزة اشوف المندرة دي 
رحاب: ناكل و هناخدك تشوفي كل حاجة 
موده: يلا هروح و تمشي تروح و مكنيش فيه حد و تدخل اوضتها 












موده: اوضتي حبيبتي و اخدت العباية و خمار و بجامه و تاخد كام حاجة و كانت خارجة 
عز: رايحة فين 
موده: خضتني 
عز: كنت فين 
موده: انت اللي رايح فين 
عز: أنا قولت ل عمي هروح اشوف اوضة موده 
موده: و تشوفها ليه أن شاء الله مش عيب 
عز: اوضة مراتي 
موده: و ازاي بابا يوافق اساسا انك تجي 
عز: يا ستي رايح الحمام انتي جاية ليه 
موده: باخد العباية و هدوم عشان هنام هناك 
عز: طيب روحي و بعد الغدا عايزك عشان اعرف كنتي بتقفي مع سي زفت ده ليه 
موده: انت مصدق الكلام الهبل ده 
عز: اكيد لا بس بقول اي حاجة عشان تجي و نقعد مع بعض شوية 
موده بضحك: و ربنا انت فاضي 
عز: بس اي رايك عليا ف الخناقة ضربت الواد الرخم ده ضرب عشان خاطرك يا جميل بس 
موده: و شوفتني أنا لما كنت هضربه 
عز: اه صح و يمسكها من هدومها 
موده: الله الله 
عز: ازاي يا هانم تتكلمي بصوت عالي كده 
موده: اترك ملابسي 
عز: ملابسك انتي بتقولي اي 
موده: طيب سيبني 
عز: بلاش تقفي تتكلمي بصوت عالي تاني يا موده و وسط شباب كده تمام 
موده: حاضر انا اسف متزعليش مني انا عارفة اني غلطانة اني صوتي كان عالي بس كنت متعصبة 
عز باس راسها: مش زعلان و متاكد أنه مش قصدك ربنا يبارك فيكي 
موده: أنا همشي
عز: عايز اشوفك بليل 
موده: أن شاء الله يلا سلام 
عز: سلام يا وصية الرسول 
*****
بعد العصر كان سليم خارج مع صابر بيتفرج علي البلد 
رحاب: شكلك تحفة يا بيري ب العباية 
بيري: بجد 
يارا: اه جدا 
بيري: طيب هخرج بيها كده 
موده: اه عادي
بيري: طيب يلا بينا 
موده: يلا احنا خارجين يا جماعة
حسناء: بلاش تأخير 
رحاب: حاضر خلي بالك من لين هي نائمة جوا 
حسناء: تمام 
رحاب: يلا يا بنات 
بيري: احنا رايحين فين 
رحاب: هنروح عند موده 
بيري: من عند السلم 
يارا: السلم ده بيوصل للسطح و ف السطح ف باب الباب ده بيوصل ل بيت موده 
بيري بضحك: اي الغبطة دي 
موده: تعالي بس و يطلعوا 
بيري: الله كاني ف  مسلسل قديم 
موده: انزلي براحة 
بيري: حاضر و ينزلوا كلهم 
موده: بيتنا المتواضع تعالي اتفرجي علي اوضتي 
بيري: تمام و يروحوا 
بيري: بسم الله ماشاء الله شكلها حلو اوي 
موده: أنا وحشني الاوضة دي اوي 
بيري' هو ينفع اطلب منك طلب 
موده: اكيد قولي 








بيري: ممكن تتعملي الطرحة زيكم كده تكون كبيرة 
موده بفرحة: يا سلام من عيوني تعالي هطلعك خمار من عندي و تجيب خمار و تلفه ل بيري 
يارا: بسم الله ماشاء الله
رحاب: اللهم بارك ربنا يرزقك بيه 
بيري: يارب شكلي حلو اوي 
موده: اه تبارك الرحمن 
بيري: طيب يلا نخرج بقي 
رحاب: هتخرجي بيه 
بيري: اه 
موده: تمام يلا نروح المندرة و يروحوا 
موده: دي يا ستي بقي المندرة اوضة الضيوف بنستقبل فيها كل الضيوف و المعازيم ف الافراح
بيري: اه كبيرة اوي ماشاء الله
يارا: عشان تكفي الناس 
رحاب: يلا نلف ف البلد شوية 
بيري بحماس: يلا و يخرجوا كلهم و هم خارجين كانوا الشباب قاعدين علي الدكة قدام البيت 
غيث: بسم الله دول بيطلعوا من فين 
حاتم: بيجوا من عند السطح مفتوحين علي بعض 
غيث: اه بس فين بيري 
موده: نعم 
غيث: فين البت اوعي تكوني قتلتها المدام يا ختي 
عز بهمس: اوفر 
غيث: اسكت انت 
بيري: أنا قدامك اهو بطل هبل 
غيث: احم بهزر معكي 
بيري: تعرفني من فين انت عشان تهزر معايا 
موده: خلاص يا بيري 
بيري: استني عشان ده اخد عليا اوي 
غيث: بت احترامي نفسك أنا جوزك المستقبلي
بيري: بصوا انتوا اللي قولتوا علي الزفت ده انا مش عايزه 
غيث: هضربك 
بيري: تضرب مين يا بني ده انتي ما صدقت تتجوز واحدة زي من عيلة معها فلوس
غيث: تاني تاني 
عز: لو سمعت صوت واحد فيكم تاني 
غيث: هي اللي غلطانة 
بيري: مش غلطانة 
غيث: خليها تقول سوري بدل ما ابوظ ام الحوار ده 
عز: قولي سوري يا بيري 
بيري: عز أنا مش عايزة الجواز ده 
عز: مش عشان الجواز عشان غيث مش كده و قولنا مش نقول حوار الفلوس ده تاني صح 
بيري: احم صح 
غيث: يبقي تقولي سوري 
بيري: سوري 
عز: خلاص 
غيث: لا تقولها بابتسامة و طريقة حلوة 
عز: قولي يا بيري خلينا نخلص من المجنون ده 
بيري: سوري حلو كده 
غيث بابتسامة مستفزة: اه 
بيري: يلا يا بنات عشان لو فضلت ثانية كمان هموت حد و تمشي 
موده: بطلوا رخمة بقي كفاية اللي هي فيه 
حاتم: انتوا رايحين فين 
موده: نلف ف البلد شوية 
حاتم: قبل المغرب تكونوا هنا 
موده: حاضر سلام 
عز: هو جوزك مش قاعد عشان تقولي انك خارجة 
موده: أنا خارجة يا عز سلام 
عز: والله 
موده: احم لما اجي نتكلم ينفع 
عز: تمام اتفضلي تعالوا بدري صح عشان هنشوف هنخرج من البلد دي ازاي و يمشوا 
غيث: مش مسيطر نهائي شوفت أنا خليتها تقول سوري 
ماهر: سوري ف عينك يا شيخ اتلم 
حاتم: زودتها يا غيث موده عندها حق براحة عليها 
غيث: ما هي مستفزة شوفوا طريقة كلامها 
ماهر: معلش برضو الحوار صعب عليها 
غيث: أنا بهزر و الله 
عز: تمام بطل هزار رخم بقي 
غيث: انت متعصب يا كتكوت عشان المدام خرجت من غير ما تقولك 
حاتم: اقسم بالله الواد ده اهبل 
غيث: اي الجديد يعني 
حاتم: ياربي الصبر من عندك ربنا يكون في عونك يا بيري 
غيث: ده ربنا بيحبها عشان انا هتجوزها 
عز: بس بس جدي جاي هو عمي 
غيث: طيب اجري ولا اعمل اي 
ماهر: أقعد يا اهبل 
غيث: احم 
سليم: السلام عليكم 
:وعليكم السلام 
سليم :البلد حلو اوي 
صابر: شوفت يا حاج 
سليم: هدوء كده حلو 
صابر: طيب تعال كل فترة بقي 
سليم: باذن الله
كاظم: فين البنات 
حاتم: خرجوا يشوفوا البلد 
كاظم: تمام 










صابر: ما تقوم يا حاتم لفوا ف البلد شوية انت و الشباب 
عز: اه ياريت يلا يا غيث 
غيث: لا روحوا انتوا أنا هقعد مش عايز اروح 
كلهم ف صوت واحد: لا
عز: انت بذات لا اتفضل قدامنا 
كاظم: ف اي 
ماهر: مفيش يا عمي بس مينفعش نخرج كلنا و هو يقعد لوحده 
حاتم: اه صح يلا يا غيث 
غيث: تمام و يقوم 
عز: اقسم بالله ماشي يا غيث  
غيث: استاذ غيث لو سمحت 
ماهر: امشي يا زفت قدامنا 
سليم: براحة عليه مالكم بيه 
غيث: شوفت يا حاج ده كله عشان خايفين 
حاتم: غيث غيث يلا و يشد غيث و يمشوا 
صابر: مالهم دول 
سليم: أنا عارف دول متخلفين اساسا سيبك منهم 
صابر: عندك حق و يخرج موسي 
صابر: انت لسه صاحي
موسي: صباح الخير يا بابا 
صابر: صباح النور يا حبيبي روح ل عمتك هيام تحضرلك حاجة تاكلها 
موسي: تمام هروح بس اصلي بسرعة 
صابر: بارك الله فيك و يمشي موسي 
كاظم: هو بيقولك بابا ليه 
صابر: والده و والدته ماتوا و هو صغير و انا ربيته ف عشان كده بيقولي يا بابا مش هقدر اسيبه ف البلد هنا لوحده أنا سيبته لما سافرت عشان عارف اني حسناء قاعدة هنا و هو قاعد معهم و ساعة كتب كتاب موده كان مسافر عنده شغل 
سليم: ربنا يبارك فيه ماشاء الله عرفت تريبي يا صابر ربنا يكرمك 
صابر: يارب يا حاج 
****
عند البنات كانوا ماشين 
بيري: بلدكم حلوة اوي 
موده: جدا و لسه بكرة الصبح هاخدك و نروح مكان جميل قبل ما نمشي 
بيري: باذن الله
يارا: أنا مش مصدقه اني اخر يومين ف البلد و همشي خلاص 
رحاب: و لا أما مش مصدقة اني هسيب طلابي و حياتي هنا
موده: طلاب أنا عايزة بكرة اروح المدرسة قبل ما نخرج 
رحاب: باذن الله نروح كلنا الصبح 
يارا: تفتكروا هنسافر ازاي و المراقبة اللي قدام الباب دي 
موده: اكيد ف حل نخرج بيه رحاب و لين 
بيري: اكيد نفكر بهدوء 
يارا: لمي نتجمع كلنا شوية نفكر 
بيري: بس انا مش هقعد مع الكائن غيث ده 
موده :يا بيري خلاص بقي بلاش خناق كتير جدو هياخد باله 
بيري: أنا غلطانة اني وافقت علي الكائن ده بجد ده حيوان و متخلف 
موده: احم خلاص يا بيري و تغمز أنها تبص وراها و تلف باستغراب و كان غيث و الشباب واقفين وراها 
بيري: ازيك 
غيث: أنا متخلف 
بيري: و حيوان 
غيث: بصي أنا  مش هرد عليكي و اوجع دماغي 
بيري: احسن 
موده: انتوا جاين ورانا ليه 
عز: هنجي وراكم ليه احنا كنا بنتفرج علي البلد 
موده: و الله 










رحاب: شباب هنعمل اي ف موضوعي هخرج ازاي 
حاتم: لا كده نروح البيت و نجيب كوبايات شاي كده و نركز ف ام الحوار ده 
الكل: تمام يلا 
حاتم: طيب يلا نروح 
ماهر: يلا ،عز يمشي جنب و موده و يمسك ايديها 
موده: عيب ابعد 
عز: مراتي 
غيث: أيوة يا عم 
عز: بس يا بني 
غيث: حاتم انت ازاي سيبه يمسك أيده بنت خالك كده 
حاتم: مراته 
غيث: برضو عيب 
عز: بطل رخمة 
غيث: حاضر بكرة اكتب الكتاب و امسك ايد مراتي براحتي 
بيري: ايدي اللي هموتك بيها أن شاء الله 
غيث: احم ما اكلم جدكم انهاردة يا جدعان 
ماهر: انت شايف أننا ف وضع مناسب 
غيث: اه عادي 
عز: لا مش دلوقتي اكيد لما نرجع
غيث: تمام المهم عايزين مهر كام
عز :الكلام ده مع جدي كمان 
غيث: هو أنا المفروض اللي اخد منكم مهر بس يلا 
بيري: تاخد مننا 
غيث: اه يا ختي 
بيري: أنا بقول نمشي احسن 
موده: هو انت زعلت بجد لما خرجت من غير ما اقولك 
عز: مش للدرجة بس انا زعلان عشان حاسس اني مليش أهمية ف حياتك يعني انتي عشان الوصية بس إنما أنا مش مهتمة بيا  
موده: اهتم بيك ازاي يعني 
عز: يعني اعرف انتي خارجة فين تكلمني تسالني انت فين اخد رايك في لبس جديد عايز اجيبه كده يعني 
موده أسألك رايح فين يا بني انت معايا ف نفس المدرسة 
عز: برضو تسالي و بلاش تخرجي بعد كده من غير ما تقولي 
موده: تمام يا سيدي حاضر 
****










بليل كلهم متجمعين ف بيت موده ف المندرة 
غيث بياكل برتقال: اي الخطة بقي 
بيري: بالله انت بذات تقعد ساكت 
غيث: بس يا عز 
عز: أنا مش عايز خناق احنا جاين نتكلم جد بلاش هزار 
غيث: و احنا من امت بنتكلم جد لازم نهزر عشان نعرف نفكر إنما قعدت العصابة دي مش هتعملوا حاجة 
موده: طيب انت ف دماغك فكرة يا استاذ غيث 
غيث: شوفي محترمة ازاي بتقول استاذ غيث لا و الله عرفت تختار يا عز برافو عليك يا بني بجد برافو 
موده: ما تخلص يا عم انت ده كله عشان استاذ غيث و انا بقولها بتريقة أساسا
غيث: اخص علي ده اختار يا عز  
عز: يا بني أقعد ساكت 
غيث: انتوا عايزين اي 
حاتم: اقوم يا بني من هنا 
غيث بضحك: خلاص خلاص طيب بصوا اي رايك يا رحاب تلبسي نقاب و انتي خارجة 
رحاب: اكيد هيعرفوا  مفيش حد عندنا منتقبة ف العيلة 
غيث: اه طيب اي رايكم نضرب رحاب علي دماغها يغمي عليها ناخدها و نجري و هم يتفكروا أنها تعبانة محدش يجي ورانا 
رحاب: تضرب من علي دماغها 
غيث: كده و كده يعني 
ماهر: بالله اسكت ب افكارك دي 
غيث: والله فكرة حلوة 
عز: بس يا بني 
غيث: أنا غلطان انا أي جيبني هنا 
بيري: أقعد ساكت شوية 
غيث: مش هقول حاجة تاني هاكل برتقال 
بيري: احسن برضو 
عز: بس اي رايكم نحط رحاب ف صندوق كبير و نخرج بيها 
موده: فخورة بكم و ب أفكاركم و الله 
عز: اي وحشة 
غيث: زي الزفت كده ممكن تموت فيها 
عز: و يعني لما حضرتك تضربها مش هيحصلها حاجة 
غيث: لا ضربة خفيفة 
رحاب: لا كده كتير موده ساكتي جوزك و انتي يا بيري ساكتي خطيبك المستقبلي ده 








بيري: بتفكرني ليه يا بنتي بس 
حاتم: هو احنا ممكن نتكلم جد بقي عايزين طريقة بجد 
موده: علي فكرة فكرة غيث حلوة
غيث: ربنا يسترك يا بنتي 
موده: بس مش زي ما هو بيقول 
غيث: ما ازاي يا ختي 
موده: هي فكرة حلوة بس من غير ما نضرب رحاب عربية الإسعاف هتجي عادي بس جاية تاخد جدو بعد الشر عليه طبعا هم عارفين جدو ف اكيد عارفين أنه من شهر كان تعبان تعب شديد العربية دي تدخل لحد الباب جوا و رحاب تدخل فيها و احنا كلنا نطلع بالعربيات وراها الإسعاف تطلع من هنا لحد البلد اللي جنبنا و بعد كده رحاب تنزل منها و تركب معنا العربيات 
عز: صعبة اوي 
موسي: هتجيبي من فين الإسعاف و الدنيا دي كلها ف يوم 
موده: باذن الله هنخلص كل حاجة بكرة الصبح 
غيث: مش بتقولوا عليا أنا مجنون  
ماهر: مستحيل يا موده 
موده: صلوا علي النبي بس انا هكلم واحدة ممرضة عندنا 
يارا: موده مفيش إسعاف عندنا 
موده: احم صح هكلم حد من البلد اللي جنبنا  
ماهر: تعرفي حد 
موده: لا
عز: بالله اقعدي ساكتة 
موسي: أنا كنت شاغل ف البلد اللي جنبنا و اعرف حد هناك ممكن أكلمه يشوف إسعاف تجي هنا 
موده: طيب تمام كلمه 
موسي: اكيد مش دلوقتي الوقت متاخر 
رحاب: ياربي 








عز: بصوا نحط الخطة دي و نفكر في واحدة تاني 
غيث: أيوة أيوة حاتم 
حاتم: نعم 
غيث: انت مش رائد 
حاتم: اه رائد 
غيث: هات بوكس و نحط فيه رحاب 
بيري: بوكس ياخدك يا شيخ 
ماهر: جايب لنفسك الكلام بلاش افكارك بالله
غيث: علي فكرة انا بتكلم صح إنما انتوا متخلفين و الله صدقني البوكس جاي ياخد حاتم باشا عشان هو واحد مهم 
حاتم:امشي من هنا هو البوكس مقفول ما اكيد هيظهروا 
غيث: أنا غلطان انا ماشي كده كده 
عز: رايح فين 
غيث: رايح انام تصبحوا علي خير
ماهر: أقعد يا بني احنا بنفكر كلنا
غيث: ما أنا كل ما اقول حاجة بتقولوا لا 
عز: قول حاجة معقولة 
غيث: طيب اصبروا بجد افكر بجد 
ماهر: اتفضل 
غيث: اه يا واد يا غيث اه اه اي لا اه 
بيري: انت بتعمل اي 
غيث: بفكر 
بيري: عوض عليا عوض الصابرين يارب 
غيث: هي البت دي بجد جاية من كندا 
عز: ملكش دعوه بيها 
غيث: حاضر 
ماهر: أنا مخي واقف اوي مش عارف افكر 
غيث: لقيتها لقيتها 
عز: اي يا بني 
غيث: احنا ده كله عايزين نخرج من غير ما الحرس ياخد باله صح  
ماهر: صح 
غيث: طيب و اللي يبعد الحرس من قدام الباب و من البلد كلها 
موده: صح صح جدع بس هنبعدهم ازاي 
غيث: خناقة مع ابنه ف البلد اللي جنبكم 
يارا: مين اللي يتخانق يعني 
غيث: احنا هيفضل معكم موسي و انا و ماهر و عز و حاتم نروح البلد التانية 
عز: و يا ذكي عم لين هيروح البلد التانية ازاي 
رحاب: عم لين اساسا بيفضل هناك علي طول عشان هو كبير المصنع 








غيث: طيب حلو نتخانق معه و الدنيا تقلب و نشوف اي حد من البلد التانية يكلم جد لين و يقوله خناقة 
بيري: طيب الحرس اللي قدام الباب
غيث: دول بقي علي موسي اكيد كل الحرس هيجروا مع الكبير بتاعهم هيفضل بكتير واحد او اتنين تقدروا عليهم باذن الله اي حاجة تعمل صوت عشان يروحوا يشوف ف اي  و تضربهم و تخليهم جوا البيت و يكون الكل جاهز و العربيات هتكون جاهزة و تمشوا علي طول 
عز: جدع يا غيث برافو عليك 
غيث: عيب عليك قولتلك سيبني خمس دقائق و انا اقولك فكرة جميلة
موده: هي حلوة بس أنا خائفة عليكم ممكن الخناقة تكبر
عز: هناخد معنا حرس 
غيث: و يا ستي اول ما الدنيا تكبر نجري كلنا 
ماهر بضحك: نجري 
غيث: الجري نص الجدعنة 
حاتم: خلاص نعتمد الخطة دي يلا يا بنات حضروا الشنط عشان هتقعدوا معنا كتير ف القاهرة 
يارا: بس انا خايفة علي البيت خائفة حد يجي يعمل حاجة فيه 
حاتم: لا متخافيش جد لين مش هيقدر يعمل كده هو خايف دلوقتي من جدو سليم
يارا: خير باذن الله 
عز: يلا روحوا حضروا نفسكم بقي و انت يا موسي يلا و بلاش حد يعرف أننا ماشين امت
الكل: حاضر 
حاتم: يلا الكل يقوم 
عز: موده تعالي عايزك 
غيث: رايح فين 
عز: انت مالك 
غيث: الحقي يا حاتم اخد اختك و مش عايز يقول رايح فين 
حاتم: رايح فين صح الوقت متاخر اوي و خالي لو قام  و شافك واقف معها هولع فيك  
عز: هنتكلم شوية قدام البيت 
حاتم: و خالي
عز: هو نايم و بعدين هي مراتي 
غيث: روح و انا هقعدلك هنا اي قلق هقولك كبسة يا عز 
عز: كبسة مخدرات هي 
غيث: براحتك أنا غلطان اني بعمل خير و بعدين أنا كمان أقعد مع بيري 
ماهر: تقعد مع مين يا حبيبي 
غيث: بيري 
ماهر: طيب موده مراته انت تقعد مع بيري ليه 
غيث: هتكون خطيبتي 
عز: بالله حتي ف الخطوبة مش هتقعد معها غير بعد كتب الكتاب 
غيث: اه بدأنا أنا اساسا مش هقعد معها عارف أنه غلط و حرام أنا رايح انام 
عز: و مين هيقعد عشان لو فيه كبسة 
غيث بضحك: حاضر يا سيدي 
****







قدام البيت عز و موده قاعدين علي الدكة 
عز: البلد جميلة اوي 
موده: جدا 
عز: نفسي اعمل بيت هنا 
موده: ما تعمل 
عز: يا ختي هو أنا عارف اعمل الجناح بتاعنا لما اعمل بيت هنا أنا معايا فلوس 
موده: هو ممكن سوال 
عز: اكيد 
موده: يعني جدي اللهم بارك معه فلوس ازاي انتوا مش معكم فلوس مع اني انتو أحفاده 
عز: ما انتي قولتي معه فلوس فلوسه هو إنما جدو بيصرف علينا لحد ما نخلص جامعة بعد كده تشتغل و تصرف علي نفسك و تجهز نفسك و تعيش علي قدك عشان كده كان رافض اعمل جناح عشان عارف المصاريف و عارف كويس اوي أنه أنا مش معايا فلوس كتير 
موده: هو صح علي فكرة احنا نمشي علي قدنا و نمشي علي فلوسنا احنا مش فلوس جدك
عز: صح بس متخافيش أنا معايا فلوس تاني غير اللي هعمل بيها الجناح معايا كتير 
موده: ربنا يزيدك بس انا مش خائفة الحمدلله هعيش معك ف اي وضع 
عز: بحبك يا موده 
موده: شكرا  بلاش خناق بكرة كتير يعني تعملوا دوشة بس عشان يمشوا إنما بلاش ضرب احسن حد يحصله حاجة فيكم 
عز: خائفة عليا 
موده: اكيد مش جوزي
عز: رينا يحفظك ليا 
موده: أنا عايزة اقوم انام 
عز: خليكي نقعد شوية 
موده: كفاية عشان تعبانة 
 عز: تمام تصبحي علي خير 
موده: و انت من أهله و تروح بيت حسناء 
عز: اقوم انام أنا كمان بكرة يوم طويل يارب استرها معنا بكرة احنا متخلفين  
.....

#معلمة_من_الصعيد
#مريم_شعبان

                   الفصل الخامس عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×